Tietoja

Tervetuloa Halkivahan Metsästysyhdistys ry:n kotisivuille!

Halkivahan metsästysyhdistys ry on Urjalan kunnassa toimiva metsästysseura. Yhdistys on perustettu vuonna 1956 ja vuonna 2022 seurassa on 102 jäsentä. Yhdistys on Suomen Metsästäjäliiton Etelä-Hämeen piirin jäsen.

Valkohäntäpeura on alueelle tyypillinen riistaeläin. Suomen ensimmäinen valkohäntäpeura kaadettiin erikoisluvalla seuran alueella vuonna 1958. Kyseinen peura toimitettiin maatalousministeriöön tutkimustarkoituksessa. (Vrt. Juha Kairikko, Jaakko Ruola. Valkohäntäpeura. Suomen Metsästäjäliitto 2004)

Peurajahtiin ilmoittautuu yleensä yli 70 % jäsenistä. Valkohäntäpeuraa metsästetään enimmäkseen kyttäämällä, mutta myös ajojahti mäyräkoirilla on ollut suosittua.

Valkohäntäpeurakanta on seuran alueella saatu muutaman vuoden jatkuneella tehometsästyksellä vähenemään selvästi. Kaudella 2022-2023 saaliiksi saatiin vain noin kolmannes huippuvuosien saaliista.

Seuran puheenjohtaja on saanut lukuisia kyselyjä peuravierasluvista. Emme järjestä yleisiä vierasjahteja. Vierasluvat jaetaan jäsenten esittämien vieraslupahakemusten perusteella. Jäsenet hoitavat vieraidensa peurajahdit.